A jóga hatása először a fizikai testen érzékelhető, amely az egészség és az életerő fenntartásában nyilvánul meg. A jógagyakorlatok növelik a csont- és izomrendszer mozgékonyságát és erejét, fejlesztik a hajlékonyságot, serkentik a vérkeringést. Kedvezően befolyásolják az anyagcsere folyamatokat, növelik a tüdő kapacitását, segítenek megszabadulni a túlsúlytól, csökkentik a koleszterin és vércukor szintet. Hatékonyak a koncentrációs zavarok, ideggyengeség megszüntetésében. Mindenekelőtt azonban a fizikai és mentális betegségek megelőzésében van felülmúlhatatlan szerepük.
A jógával elérhetjük gondolataink, vágyaink és az elménk működésének tisztulását, lecsendesedését, feloldódnak görcsös aggodalmaink, izgatottságaink.
Mi történik a testünkkel, amikor jógázunk?
Az ászanák (testhelyzetek) gyakorlása során:
- izmaink rugalmasabbá és erősebbé válnak, megerősödnek a csont közeli izmok, ezáltal javul a tartásunk
- ízületeink mozgásterjedemlme növekszik
- javítjuk az egyensúlyunkat, koordinációnkat, fejlesztjük állóképességünket
- keringésünk javul, idegrendszerünk működése kiegyensúlyozódik
- tudatosabbá tesszük a légzésünket
- javul az anyagcserénk, emésztésünk, immunrendszerünk
- a hormonális működésünk egyensúlyba kerül, javul pszichés állapotunk
- javul a szellemi és fizikai teljesítményünk
- megfiatalítjuk a testünket
Mi a jóga?
Az elme összpontosítása, megfegyelmezése, kontrollja, amely által az ember képes a lényegtelen dolgok figyelmen kívül hagyására, és a lényegesekre való odafigyelésre.
A jóga szentírások megfogalmazzák, hogy mit jelent a jóga:
összekapcsolódást jelent minden létező forrásával, Istennel, akit a különféle megértések szerint szerint 3 féleképpen foghatunk fel:
valamiféle személytelen energiaként (Brahman)
a mindenki szívében jelen lévő Felsőlélekként (Paramátmá)
a Legfelsőbb Személyként (Isvara-Bhagaván)
Patanjali szerint: A jóga az anyagi tudatfolyamok megfékezése.
Egy olyan folyamatra utal, amelyben az ember a teste és az elméje szabályozása által megpróbálja megismeri saját eredeti önvalóját, és a Legfelsőbb Személyt, Istent. E folyamat testi, mentális és transzcendentális aspektusai által az élőlény megtanul különbséget tenni a múlandó anyag és a transzcendentális örök lélek között.
Eredeti természetünk szerint az örök boldogság és béke jellemez bennünket. A jóga szentírásai többféle folyamatot javasolnak e cél elérése érdekében: az alapelvekben, gondolatvilágukban nem különböznek, ám más és más eszközt használnak. Lépcsőfokok ezek, amelyek egyre magasabb tudatszintre emelnek.
A jóga irányzatai
A jóga célját kutató ember valamilyen eszköz segítségével, rendszeres gyakorlás által halad az elérendő nem anyagi cél felé.
1. karma-jóga: önzetlen cselekedetek jógája
2. dzsnyána-jóga: transzcendentális tudás folyamata. A cselekedetkehez tudás is társul.
A lelki tudás egy jógát gyakorló személy számára elengedhetetlen. Ez a lelki tudás olyan fénybe helyezi a körülöttünk lévő világot, amely segít bennünket függetleníteni a szenvedést és stresszt okozó érzéktárgyaktól.
3. Patanjali nyolcfokú astanga-jóga (rádzsa-jóga) rendszere: olyan rendszer, amely a jógára vonatkozó alapvető irányelveket és technikai utasításokat határozz meg valamennyi jógairányzat számára.
Nyolcfokú jógának azért nevezik, mert e rendszer megszerkesztője 8 lépcsőjét emelte ki az un. Jóga-létrának.
- jama: erkölcsi fegyelemmel kapcsolatos irányelvek
1. Ahimsza (erőszakmentesség)
2. Szatja (igazmondás)
3. Asztéja (tisztességesség)
4. Aparigraha (harácsolási vágytól való mentesség)
5. Brahmacsarja (cölibátus)
- nijama: szabályozzák az emberek szokásait és rendezik személyiségét.
1. saucsa (tisztaság)
2. szantósa (elégedettség)
3. tapasz (lemondás)
4. szvadjája (öntanulmányozás, önmegismerés)
5. isvara pranidhána (szentírások tanulmányozása)
- ászana: ülő és egyéb testhelyzetek
- pránájáma: A légzés szabályozása
- pratjáhára: az érzékek visszavonása az érzéktárgyaktól
- dhárana: koncentráció (fókuszált elme)
- dhjána: a koncentrációnak egy fejlettebb állapota, amikor a koncentráció folyamatosan áramlik
- szamádhi: lelki elmélyülés
4. Bhakti-jóga: a szunnyadó istenszeretet felébresztésének és Isten szolgálatának jógája.
A folyamat nemcsak abban segít, hogy a jógi megszabaduljon a születés és halál körforgásából (szamszára), s hogy elérje a transzcendentális (brahman) szintet, hanem abban is, hogy a gyakorló végül elérje Isten legmagasabb rendű lakhelyét (pramam padam), amely az élőlény eredeti otthona.
Valamennyi jóga a bhakti-jógában tetőzik. Ennek az útnak az eleje a tettek gyümölcséről lemondó cselekvés, vagyis a karma-jóga. Ha ehhez később tudás és lemondás járul, akkor dzsnyána-jógának hívják. Amikor az ember a dzsnyána-jógában a különböző testi gyakorlatokkal a Felsőlelken meditál, s elméjét Rá szögezi, azt astánga-jógának hívják. A csúcsot a bhakti-jóga jelenti, amikor a jógi eléri az Istenség Legfelsőbb Személyiségét.